Farvel leasing-Golf – erfaringer fra 3 års leasing (okt 2017)

3/9-2014 hentet vi ut en VW Golf fra Gromstad Auto. Litt uvant den gangen å skulle hente ut en bil som ingen hadde brukt før oss.
Mange jeg pratet med var veldig skeptiske til privatleasing, men jeg syntes vi hadde fått en god pris, med 50 000 i innskudd, ca 5 000 i etableringsgebyr, og 1 834 i månedsbeløp inkl mva og avgifter. Bilen var en 1,6 liters diesel med litt over 100 ganske så friske dieselhester, adaptiv cruise, motorvarmer, 4motion, massasjesete for føreren, keyless, mørkere ruter bak og litt annet snacks av utstyr.
Helt i slutten av september 2017 ble den levert tilbake igjen.

Hvordan har bilen vært å ha?
Stikkord som problemfri og underholdende passer godt, for det var moro å kjøre den, spesielt på litt svingete veier. Vi har byttet diesel, spylervæske, batteri i keyless-nøklene og har hatt en service etter 2 år som kom på ca 5 000.
Den har gitt oss transport og fremkommelighet i kjipe vinterbakker, rett og slett vært veldig til å stole på.
Det var rett og slett vemodig å levere den tilbake etter nesten 41 000 kilometer.
Renta på leasingen endret seg 1 gang, men ikke nedover… så de siste 8 månedene betalte vi rett over 1 900 i måneden for bilen.

Det er så dyrt med leasing når bilen leveres tilbake!
Uhm… nei, det er ikke det, ikke om du som leasingkunde opptrer som du skal.
Så hvordan skal du opptre??
Vel, er du uheldig, enten at noen påfører bilen skade eller at du selv gjør det – ta kontakt med forhandleren, slik at de kan finne den beste løsningen for å få fikset bilen. Her er det flest folk som leaser gjør den største feilen. Mange tenker at det er så billig å bruke onkel Peder som kan lakkere, men da oppdager jo forhandleren at bilen har vært lakkert, men aner ikke noe om skaden = kjemperisiko for dem som skal gi garanti til neste kunde på den bilen = solid verditap ved innlevering. Det er da ganske logisk?
En annen feil mange gjør er at de aldri vasker eller steller med bilen. Gjør du det med en bil du kjøper vil du merke et ganske solid verditap når bilen skal selges. Hva er det forhandler skal? Ja, helt rett, det skal selge bilen. Og det ekstra verditap du har påført bilen gjennom unormal slitasje må du dekke.

Er leasing bedre enn å kjøpe, eie og selge brukt?
Vel, det kommer jo an på leasingtilbudet, men på denne bilen vi leaset er jeg ikke så sikker på om det hadde vært mulig å oppnå så lave kostnader som vi fikk gjennom vår leasingavtale ved å kjøpe den som ny og selv selge den som brukt.
Leasing gir veldig forutsigbare kostnader i forhold til det å ha bil. Samtidig er det mva på årsavgiften, og du får ikke skattefradrag på leasing som du får på renteutgifter på et eventuelt lån.

Litt teit å skrive om et tilbud som man ikke kan oppnå i dag!
Mulig det, men man må følge med på gode leasingtilbud, og slå til om man ramler over en god deal.
Dagens bilmarked er i raskere endring enn det var i 2014, og det er jo verditapet man betaler for i en leasingavtale. Når forretningen ikke tør å ha like høy gjenstående verdi blir verditapet høyere og man må da som leasingkunde betale mer.
Har sjekket litt i dagens leasingmarked, og Audi A3 e-Tron er ett eksempel på en bil man kan få en god leasingdeal på. Toyota og Renault har også ofte god deal på leasing. Hva som er situasjonen om 3 måneder fra nå skal jeg ikke si noe om.

Hvilken bil skal du lease nå?
Ingen, vi har nettopp arvet en bil, en 2008 Saab 9-3, så den får leserne av bloggen hilse på litt etterhvert.

 

#leasing #leasingtilbud #leasingerfaringer #leasingerfaring #VWGolf #Golf

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

Siste innlegg