hits

Test av Hyundai IONIQ plug-in hybrid (des 2017)


Jeg har testet Hyndai IONIQ hybrid og el-bil før, så nå var den plug-in-hybriden sin tur for å bli testet.
Jeg har også lest test av IONIQ electric sammenlignet med mange andre el-biler i +5C, og da kommer den svært godt ut på grunn av lavest forbrukstall i testen.
Bilens aerodynamiske form og varmepumpe var nok sentrale for å oppnå så bra testresultat.


IONIQ som plug-in hybrid har ikke varmepumpe, og dermed vil man oppleve på vinteren at motoren lett slår seg på innimellom for å gi el-motoren god arbeidstemperatur, og deg komfortabel temperatur i kupeen.


Min kjøring fra Fiskåtangen og ned til sentrum i Kristiansand var nok til å gli rundt elektrisk i bykjernen, slik at de som vandret der ikke fikk noe eksos fra meg og min kjøring i sentrum.
Det er igrunnen noe veldig ok med akkurat den følelsen man får av det!


Ladbar hybrid er veldig bra for deg som enten ikke kan ha el-bil på grunn av rekkevidden, ikke vil ha el-bil på grunn av ladestopp, eller du kjører stort sett rundt i en plass der det ikke er bomringer, men du kan kjøre i hovedsak elektrisk 80% av året, og liker rekkevidden med drivstoff når du skal på langtur.
Vær obs på at størrelsen på drivstofftanken ofte er redusert på ladbare hybrider. IONIQ har en tank på 43 liter. Ettersom forbruket av drivstoff er lavt kommer man langt med IONIQ (omlag 1000 km) før man må fylle tanken, mens en Mitsubishi Outlander er det mange som sliter med å få over 500km med fullt batteri og full tank, da kan det blir en del tankstopp på langtur.


Den elektriske rekkevidden for denne plug-in hybriden oppgis til å være 63km, mens VG har i en test fått 54 reelle km ut av elmotoren, og gav den terningkast 6.
Det er mange som kommer mye lenger under rekkevidden som oppgis etter NEDC-standaraden.

Det å skille på utseendet på de ulike utgavene av IONIQ er ikke så enkelt, men el-bilen har en tett grill kontra de to hybridvariantene.


De to hybridene klarer man heller ikke så lett å skille når det gjelder interiøret, men el-bilen har en ganske annen løsning for automatgiret enn de to hybridene.


Denne ladbare hybriden har en EV/HEV knapp til venstre for girspaken som lar deg velge mellom Hybridmodus eller EL-modus.
Skulle du finne på å smelle gassen ned når du kjører i EL-modus vil bensinmotoren hjelpe til og gi deg maksimal akselerasjon, for så å slukke når du slipper opp gassen igjen.


Godt ratt også i plugin versjonen av IONIQ, med rattvarme, og mulighet for å "gire selv" bak på rattet.
Komforten er fin, men ettersom jeg kom rett fra Mazda CX-5 merket jeg jo at den ikke var like god som Mazdaen på komforten og støydempingen.
Bilen er ellers komfortabel å kjøre, styring og gassrespons er ikke rettet mot sportslighet, men mot komfort, og det er vel ikke så urimelig prioritering for en bil som skal være gunstig for miljøet?


Forsetene er komfortable, og førersetet stilles inn elektrisk, og har minnefunksjon for førersetet. Generelt sett en meget godt utstyrt bil med tanke på at prisen starter på 290 900. Selv ville jeg nok lagt på 40 900 for Teknikkpakke (25 000), Skinninteriør (10 000) og Metallic lakk (5 900).

Du setter deg ned i en IONIQ, det er det jo delte meninger om. Noen synes de får "den rette kjørestilling" da, mens andre trives bedre med å gå mer inn i en bil enn ned i den.


Baksetet i IONIQ er ganske rommelig, og yttersetene har ISOFIX.


Det er ikke så mye høyde opp til toppen av bakseteryggen, men man kan jo laste høyere, og dybden i bagasjerommet er meget god.
Har sett mange innlegg på Facebook med folk som er svært fornøyd med bagasjeplassen i sin IONIQ.


Bakpå bilen ser man at den er en plug-in hybrid.
Kan ellers nevne at det todelte baklukevinduet stjeler noe utsikt bakover, og når den øvre delen er såpass vinklet som den er savner jeg litt en vindusvisker der nå på vinteren ihvertfall. Ellers ser bilen ganske kul ut bak.


Takk til Røinaas Bil AS for lånet av Hyundai IONIQ plug-in hybrid.

 

 

#hyundai #hyundaiioniq #ioniqplugin #plugin #pluginhybrid #hyundaiioniqpluginhybrid #ladbarhybrid #nybiltester

7 kommentarer

Knut Einar

17.12.2017 kl.07:56

Ser at Hyundai klarer å få til et bra bagasjerom på sin plugin. På min Prius plugin er det veldig lite plass bak. Beste rekkevidde jeg har klart på min er 51km, den er også oppgitt med 63km. Jeg skal teste rekkevidde til sommeren, uten klimaanlegget på. Men det blir ikke noe idag for nå viser gradestokken -16'C ;(
Knut Einar: Dersom stort bagasjerom er sentralt har du jo et par biler fra Kia også (velg kategori - ladbar hybrid). Her er min test av Prius plug-in: http://biltester.blogg.no/1491647261_test_av_ny_toyota_prius_plugin_hybrid.html - har ikke kjørt rekkeviddetest på den. I minus 16 må nok bensinmotoren hjelpe til med varmen ja, da holder det nok ikke med varmepumpen.

Knut Einar

17.12.2017 kl.08:43

For oss så er det ikke viktig, men det kjennes sjøl om man bare er to voksne som skal storhandle litt.

Etterpå i dag skal jeg en tur til Charlottenberg. I skrivende stund er det -16'C så det blir en test å se hvor mye jeg får ut av batteriet på denne turen. Plan er 20'C på klimaanlegget og ECO modus og følge fartsgrensene som er 80-90kmt. Denne turen er ca tur retur 75km.
Knut Einar: God tur!! Hvordan oppfører klimaanlegget seg i Eco-modus når det er så kaldt ute? Hører gjerne hvordan turen gikk.

Knut Einar

17.12.2017 kl.20:21

Jeg skal gjøre et innlegg om denne turen, men det blir nok i morra. Ettermiddagen har vært full med bursdag og montering av ny takvifte. Jeg gir deg et hint på kommentarfeltet her når jeg har publisert. Ha en forsatt god søndag.
Knut Einar: så bra! God søndag/natt til deg!

Knut Einar

17.12.2017 kl.22:46

Slik gikk turen.

http://keb.blogg.no/1513546943_priusen_nr_sin_ev_grense_ved_12c.html
Knut Einar: Det ble i dag ja :) så bra! Takk for at du deler!!

Skriv en ny kommentar