hits

En kikk på nye Nissan Leaf (nov 2017)


Nye Nissan Leaf er på rundreise i Norge for tiden, og i dag var den innom Sørlandets Bilsenter, så da tok jeg turen for å hilse på den.


Det begynner å bli en stund siden jeg kjørte forrige utgave av Nissan Leaf nå, og mange synes nok som meg at det var på tide med en skikkelig oppgradering av Leafen.
Designmessig treffer den nye Leafen meg veldig mye bedre enn den forrige, dette er rett og slett på kanten til stilig design. De nye lyktene er ekstremt mye finere, for å ta frem ett eksempel.


Det er mulig jeg er litt rar, men jeg synes faktisk det er litt snodig at Nissan velger å ikke vise fram "Launch Edition" som faktisk er eneste varianten man kan bestille nå før nyttår, men isteden viser de fram en bil som man ikke kan bestille før etter nyttår... ja ja...
Det man kan velge mellom nå er bilfargen, sort metallic, eller Sølv/Grå-grønn metallic - resten er inkludert i bilen som da koster 303 900 med metallic lakk og vinterhjul, levert hos Sørlandet Bilsenter.


Forsetene du ser her er i skinn, og er etter det jeg kan forstå gode å sitte i, men de får du ikke på Launch edition, der er det stoffseter.
Launch edition gir deg altså kun valg på bilens utvendige farge, resten er likt, for at Nissan skal kunne levere så raskt som mulig.
Bestillinger som kommer inn til Sørlandets Bilsenter i dag kan leveres i mai 2018.

Oppdatering 7/12-17:
Det har kommet prisliste på de ulike Nissan Leaf modellene som nå kan bestilles hos forhandler:
(Kilde: Nissan)


Det er vel mye som tyder på at Nissan Leaf kommer til å selge bra med de prisene her!
 


Er det mange der ute som er glad i spak for å "justere på ryggen i setet"?
Med hjul kan man enkelt justere ryggvinkel selv i fart... med spak kan du risikere å "ramle baklengs". Hvem fant opp den løsningen?!?
Jeg liker naturligvis best elektrisk justering med minne, men det kan du glemme i denne bilen.


Det oppvarmede skinnrattet følger med på Launch edition, så de fine skinnsetene må du eventuelt vente med å få bestilt til på nyåret. Jeg har god plass i forsetet i alle retninger.
En annen ting man ikke får med nå på Launch Edition er BOSE-anlegget, det må du også vente med på linje med skinnseter.


Rattet er kraftig modernisert, spesielt knappene på rattet, og det setter jeg veldig pris på, for de gamle knappene syntes jeg stakk for langt ut.
Interiøret og førermiljøet har blitt langt mer moderne i nye Nissan Leaf! Det liker jeg veldig godt!


Her har Nissan fortsatt en vei å gå før den er på høyde med konkurrentene. Gulvet i midten går langt opp, og er med andre ord langt fra flatt som hos Kia Soul og Opel Ampera e. Sistnevnte har jo støtt på såpass med "trøbbel" med både pris og levering at mange nok går fra Opel til Nissan, men gulvet i baksetet er bedre i Ampera e enn i nye Leaf. Neppe et kritisk punkt for veldig mange.
Du har best plass her om du er under 180 cm høy, og lange ben er ikke en fordel med tanke på plassen til knær.


Bilen har også blitt veldig mye stiligere bak, også her på kanten til kul. Du skal nesten være litt rar nå for å "grue deg" til å bruke en Leaf, men før kunne jeg til en viss grad forstå de som syntes designet var litt for "Bestemor Duck" aktig.


Bagasjeplassen er fin, men noen vil nok synes at laste-terskelen er noe høy der bak. Personlig stusser jeg litt over plasseringen av Bose-boksen... Kunne ikke den vært inntil en kant eller noe sånt?

Rekkevidde, vel, det kommer an på kjørestil og temperatur og last i bil og mye rart, men rett under 400km en plass i teorien.
Kommer det lenger rekkevidde? Ja de sier så, men de sier ikke hvor mye eller når, så da vet vi det.

Her er en liten filmsnutt av bilen:

Mange har bestilt, og mange kommer til å bestille denne bilen, og det skjønner jeg godt selv før jeg har kjørt den en eneste meter.
Gleder meg til å teste den!

 

#nissan #nissanleaf #leaf #nyeleaf #nyenissanleaf #elbil

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar